zondag 18 september 2011

Verzamelbericht De Zeearend

 

Vrijdag 9 september avondvissen

Deze avond op zoek naar de tong met Korstiaan. Bij westkapelle, beetje schommelen, maar ook een beetje vis. Uiteindelijk hadden we een 20 stuks tong en een 30 stuks schar. Geen geweldige avond, maar ook zeker geen slechte.

 

Zaterdag 10 september wrakvissen.

Ik zou deze dag liever vergeten. Hik er al de hele week tegenaan om mijzelf zover te krijgen om het toch op te schrijven. De geloofwaardigheid van ons wint het uiteindelijk toch van het feit dat dit mijn zwartste dag op een wrakkentocht was.

In de ochtend met volle moed vertrokken en aangezien het de week ervoor hard had gewaaid was ik op zijn minst gezegd erg optimistisch over wat wij op de wrakken zouden gaan tegenkomen.

1e + 2e + 3e wrak, nul komma nul! Whoops…wat nu? Gas erop en door de 40 mijl heen op zoek naar een wrak met vis…

4e wrak, 2e drift, mooie gul. Punt geplot en dan zou het wel gaan beginnen dacht ik.

Om een zeer lange dag kort te houden, het was de enige gul van de dag.

Ja, echt waar, ik wil het ook niet toegeven, maar het was de enige gul van de dag.

Ok, we hadden nog een paar makreeltjes, een Mickey Mouse gulletje, een mooie schol, maar dat was het dan ook wel.

Bij wrak 7 gaven de meeste het al op, maar omdat ik dit nog niet eerder meegemaakt had was ik uiteindelijk nog 1 van de weinigen die weer naar een volgend wrak wilde. Heb uiteindelijk dus 9 wrakken gehad (een record aantal voor mij op 1 dag), maar het zat er niet of het wilde gewoon niet bijten.

Niet voor niets dus dat we al weken geen goede berichten, zeg maar geen enkel bericht, over de vangsten op de wrakken.

Waarschijnlijk is de kabeljauw aan het rond trekken of hebben ze gewoon genoeg aan de vele garnalen die er nu rond zwemmen.

Wie het weet mag het zeggen, wij houden ondanks deze zwarte dag de moed erin.

 

Zaterdag 10 september avondvissen

Na inmiddels al 24 uur bezig geweest te zijn (Jo vaart niet in de weekenden en Martin is op vakantie), nog een rondje westkapelle voor de tong. Dre Vriends van de Big Marlin lag er al de hele dag en zou dit keer met zijn groep door vissen de avond in.

Zijn bericht was goed, overdag redelijk gevangen, dus hoopvol voor de avond en nacht.

Eenmaal aangekomen zagen we mooie stapelwolken stapelen en stapelen en even later barste het los. Geen tot weinig regen, maar bliksemflitsen, niet normaal. Gelukkig allemaal boven land. De tong en schar kwam met kleine vlaagjes binnen, zo een half uur niets en dan ineens een stuk of 4/5 vissen in 5 minuten. Even met Dre op de marifoon of hij hetzelfde beeld had met vervolgens een bevestigend antwoord.

De gifbeker was dus nog niet leeg voor mij en moedertje natuur wilde graag dat ik hem leeg zou drinken tot de laatste druppel.

Wie A zegt moet ook B zeggen, dus voila, het bekertje leeg gedronken met als eind resultaat ca. 10 tongen (eentje van 38 cm) en een twintig stuks schar. Beetje weinig dus voor een avondvisserij.

Tot slot kwam Dre nog even langszij gevaren met de melding dat zijn accu's aan het leeglopen waren en dus geen navigatieapparatuur had. Afgesproken dat hij met een knoopje of 4/5 richting de haven zou gaan en ik hem dan op zou "pikken" om hem het laatste stukje bij de kering de haven in zou loodsen. Zo gezegd zo gedaan. Altijd een goed gevoel om een collega te helpen. Het kan ons allemaal overkomen en dan is het goed om te weten dat een ander dit ook voor mij zou doen.


Met vriendelijke groet,
 
John Luchies
De Zeearend
0031(0)612273749
www.wrakvissen.nu
http://wrakvissen.blogspot.com
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten